Sunday 12 August 2012

Photo challenge II

Tur att känslan av värme och hopp om våren finns kvar inombords för ute, ute är det riktigt kallt, grått och blåsigt, stormvindar emellanåt. Tror inte temperaturen har orkat mycket över 12 grader denna helgen :(


6. Favoritplats

Stugan, DH:s familjs sommarställe.
Vår fasta punkt i tillvaron när vi är i Sverige och hälsar på.


7. En hörna av trädgården/balkongen/parken
Finns inget tråkigare än vår trädgård just nu.
Sorgligt bortglömd och negligerad. Svårt och inte ett dugg roligt
att fånga trädgården på bild just nu.


8. DIY

En lampskärm i DS rum.
Ränderna på den vita skärmen, i form av sidenband, härmar ränderna på väggen bakom.
Jag gör inte så mycket DIY som jag skulle vilja, kreativiteten finns där nog inte trots allt
men här och här och här och här finns fler dyi.


9. Frukost


Frukosten ser allt som oftast ut så här: ett kokt ägg, en kopp/glas kaffe
med varm ''frothed'' mjölk, en skål med naturell youghurt, tinade blåbär
och en eller två matskedar havrekli eller havregryn. När det är säsong så är det
nästan uteslutande tärnad färsk mango som gäller i.s.f. blåbär. Konstigt nog
tröttnar jag nästan aldrig på denna frukost och jag klarar mig gott och väl till lunch utan.

Varför frysta blåbär??? Därför att de tinte går att gå ut i skogen och plocka dem,
tyvärr, och de färska som finns att köpa är svindyra.


10. Favorit i garderoben

Jeans i alla former! Älskar jeans.
Jobbklädseln är lite striktare här så jag kan bara bära jeans på
fredagar (casual Friday) och på helgerna (och när jag är ledig i övrigt).

Jag minns Gul&Blå, Puss&Kram och framför allt Lewis.
Minns du?
Nu för tiden är det mest Esprit som gäller för min del. 



11. Entré

Vår vintertrötta entré. Så här ser den ut just nu, i väntan på vårstädning.

Glaset var ursprungligen senapsgult och  flaskbottenmönstrat. Uärk.
Vi bytte snart ut det mot klarglas. Insidans obehandlade cederträ
målades vitt och utsidans ljust beige färg ersattes med svart.
Ljusare + snyggare = modernare (eller?)



12. Längs vägen

Om man tittar noga så ser man att det är två arter av 
mimosa (en undergrupp), wattle (officielt namn), acacia (latinskt namn)
och de blommar just nu sida vid sida vid DS skola, kanske just därför den heter
Mimosa Public School
Golden Wattle: ingår i Australiens emblem samt är nationalblomma,
det är dess ''gold & green'' färgskala alla australiska idrottsmän och -kvinnor bär
(och inte blå-vit-röd som i flaggan)  


Dessa foton fick komma med för i helgen har det blåst stormvindar och mer därtill.
Denna nedblåsta cypress finns lite längre upp på vår gata.
DH såg den på vägen hem från jobbet i fredags, hängandes på elledningarna
men konstig nog drabbades vi inte av elavbrott som så många andra i Sydneyområdet denna helg.



<3 H

No comments:

Post a Comment

Popular Posts