Monday 30 April 2012

Sad and sadder


Ledsamt är att helgen rusade förbi utan att många knop blev gjorda. Jag blev sjuk natten till fredagen och låg mestadels nedbäddad till söndag morgon. Söndagen var klart bättre men inatt insjuknade DS (smittad av mig :( så han har varit hemma idag. Tråkig helg och stråkig start på veckan.
Hoppas ni därute har haft bättre tur!




Väldigt mycket ledsammare (än vårt privata lilla i-landsproblem ovan, för vad är väl lite sjukdom som man lätt tillfrisknar från egentligen), och oroande för framtiden, är att en lurvig, gullig symbol för Australien idag har hamnat på listan för utrotningshotade djur i delar av landet (ACT, NSW och QLD). Här där vi bor så finns det varningsskyltar längs vissa vägar som uppmanar till försiktighet men jag har aldrig sett en livs levande KOALA i närheten av där vi bor.

När jag tänker efter så har vi sett livs levande koalor (jag tror det var två, i var sitt träd) i frihet en endaste gång och det var i januari 2005 när DM-I-L häslade på för första gången och vi bilade längsThe Great Ocean Road i Victoria. Koalor i frihet:





De är inte helt lätta att få syn på där uppe i träden så vi hade tur när vi såg några bilar vid sidan av vägen och dess passagerare som stod med näsan i vädret och pekade (annars hade vi missat dem).

Bilderna nedan är tagna i januari 2010 när DM-I-L och kusin Märta hälsade på och då vi besökte Australian Reptile Park några mil norr om Sydney.





Rädda koalorna!

1 comment:

Popular Posts