Sunday 2 December 2012

1st of Advent

Igår var det första december och första riktiga sommardagen den här säsongen. Och vilken start på sommaren det var - 35 t.r.e.t.t.i.o.f.e.m grader varmt - INTE läge att baka lussekatter som jag först tänkt utan lite allmänt röj och pyntande mellan doppen i poolen. Härligt, härligt! Kvällen tillbringades på altanen med goda vänner och god, sval sommarmat. Gissa temperaturen när vi gick och lade oss vid tretiden? 25 (!) grader. Ljuvligt! Det kan jag säga eftersom vi har luftkonditionering i alla sovrum ;) annars hade det varit olidligt... Idag har det varit svalare, bara tjugotre grader, och mulet - som gjort för adventsfirande (på sommarhalvåret).

Första advent och första ljuset är tänt!


Ljusen från IKEA står i en hööög glasvas vilket är ett måste när man som vi sitter ute på altanen för att lågan skall brinna länge och inte släckas av vinden.


Istället för lussekatter blev det en enklare saffranskaka utan vetemjöl och vanligt socker. Mycket enklare och snabbare - och mindre svettigt! - att baka än lussekatter (fast inte riktigt lika mumsigt ;).

Som tippat, advent (och så småningom julen) är och förblir röd och vit (och lite silvrig och grön) för min del, åtminstone inomhus, kanske för att röd är en av mina favoritfärger och starkt förknippad med julen. Men, jag lovade ju för ett tag sedan lite mer otraditionella färger och t.o.m. lite kitsch så håll i hatten:


På altanen står en vit gren i en zinkvas med ljusslinga och hängen i de färger som jag har på kuddarna därute. Känns konstigt men ändå rätt. Lite färg och lite kitch piggar upp och syns bättre i solen :).

Hoppas att just du får en härlig första advent var du än befinner dig! Bara lite drygt tre veckor kvar till julafton :)


<3 H

3 comments:

  1. Luftkonditionering i sovrummen bara? ja, jag är inte förvånad, var just där o det fanns inte ens centralvärme i huset jag bodde i, har aldrig frusit så i mitt liv.. :-( o så det där med Jul mitt i sommarn..? ..men i vilket fall, Jättesnyggt jobbat Helen! ..fast det är ju annorlunda på norra halvklotet för Jul.. Ni borde komma hit en sväng! :-)
    (..o så vet jag ju att det inte spelar nån roll va jag säger här i din blogg för jag får ju inte nån respons iaf.. där funkar FB bättre..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har luftkonditionering i resten av huset också men det är på natten som vi använder den för att kunna sova, dagtid är vi ju mest utomhus. Dessutom är det ett tvåvägssystem så anläggningen värmer upp huset på vinterhalvåret. ''You are obsessed with heating!'' sa vår golvläggare när vi installerade golvvärme i köket och vårt badrum (samtidigt som vi moderniserade luftkonditioneringsanläggningen) *lol* Vi nordbor är bara inte vana vid att frysa inomhus, vi vägrar!, som många aussies är ;-)
      Jag håller med, jul mitt i sommaren är fortfarande ovant, det är inte riktigt lika 'mysigt' om du förstår vad jag menar.
      Kramis (jag lovar att bli bättre på att svara i fortsättningen!)

      Delete
  2. Haha...ja, jag tänkte väl det! Ultramodernt för Australien! Jag bodde nog i fel hus den här gången, ska se till att det inte händer nästa gång! ;-)
    Ha det så gott med pyntandet därnere i sommarn! Man kan aldrig ha för mycket av sånt mys! :-)

    ReplyDelete

Popular Posts