Tuesday 1 November 2011

Favoriter i köket

Det jag gillar mest med vårt kök är ljuset och öppenheten trots att det inte är så stort: dragspelsdörr och -fönster mot altan och trädgård, inga överskåp, stora golvytor och ingång från fyra rum i huset.Vi renoverade köket i oktober-november 2007: IKEA:s stommar och luckor (Abstrakt högglans).

Jag har försökt i några år nu men jag lyckas tyvärr aldrig ta några bra bilder - ljuset är så svårt men här kommer några stycken i alla fall.




Dörr och fönster står på vid gavel större delen av året: underbart. Halvön är en samlingspunkt för gäster och här äter vi frukost, förbereder måltider och läser läxor, övriga måltider äter vi inne i matsalen som finns till höger om köket. Genom fönstret langas det fat, redskap och mat till grillen som finns precis till höger om fönstret på utsidan. Här hängs det också en del och det serveras mellanmål till poolblöta barn.



En stor favorit i köket är bänkskivan - fyra cm tjock i Cseasrstone, ett stenkompositmaterial som tål det mesta: vatten och heta kastruller, fläckas eller repas inte. Inget underhåll krävs heller, torka av som vanligt bara. Super! Med ett superpris också om jag inte minns fel, den var nästan lika dyr som resten av köket (minus vitvaror) men det är den värd - ser fortfarande ut som ny.



Espressomaskinen går varm här hemma och är en klar favorit: 'skinny flat white' är min favoritdryck.  Te och varm choklad gör den också i ett nafs. Andra favoriter är gasspisen med fem brännare, 85 cm bred, där flera stora kastruller/grytor/pannor får plats samtidigt. Is och kylt vatten ett knapptryck bort är heller inte fel i vårt klimat där kranvattnet är fesljummet mitt i sommaren (ingen frostrisk = ytligt liggande vattenrör).

Eftersom man ofta har knytkalas ('bring a plate') här så är en och en halv ugn en tillgång med. Den lilla ugnen har åtta av 12 funktioner som den stora har så den är väldigt användbar, om så bara för att värma tallrikar vid mindre tillställningar.

Detta var några favoriter i vårt kök som jag på det stora hela taget gillar väldigt mycket. <3

1 comment:

Popular Posts