Sunday 9 October 2011

Äntligen!

Söndag morgon, solen skiner, och jag har äntligen ätit säsongens första MANGO. Mango är något av det godaste jag vet, jag kan nog t.o.m. gå så långt som till att säga att jag älskar mango: i morgonyoghurten, i kycklingsallad, i salsa eller grillad med lime och chili till räkor eller lax, eller ... mmm

Förra säsongen fick jag äta dem med vördnad för då var de dyyyra men i år sägs det att det är ett mangoår - hoppas, hoppas, hoppas - så priserna blir rimligare. I går köpte jag två stycken för 5 dollar (ca 35 kr), inte särksilt billigt det heller men förra säsongen kostade de ofta 5 dollar stycket (!).



Igår lördag var det sötaste svägerskan C:s födelsedag - grattis! (Ja, jag kom ihåg henne på hennes stora dag, inte bara så här i efterskott.) Detta firade hon med höststädning på landet och traditionsenlig palt (bl.a.). Här är två bilder på DS och kusin E från höststädningen på landet 2001:



Familj, vänner och traditioner (kanske inte just palten 'dårå' ;) saknar jag/vi oerhört mycket.

Här i 'upp-och-nedvända-världen' fortsatte vi med vårstädningen: vi oljade altanen och trädgårdsmatbbordet, högtryckstvättade trappan på framsidan och fyllde i alla fogar mellan plattorna runt poolen med sättsand. På kvällen kom familjen F på middag och trevlig samvaro. Nä, nu är det dags att jaga upp man och barn ur sängarna så att vi kan hitta på något medans solen skiner.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts